x
Volg ons op facebook Volg ons op LinkedIN
Webontwerp: Studio2B
Open menu

PRO REGE SCHOOL

Projectnaam  : Pro Rege
Soort : Aanleg en renovatie
Type klant : Oecumenische basisschool
Type tuin : Groen schoolplein

 

WAT WAREN DE WENSEN VAN DE KLANT
Basisschool Pro Rege is een oecumenische basisschool [1] in Amsterdam. Het schoolplein was, met uitzondering van 1 boom, een Betula Nigra, volledig betegeld waardoor er weinig schaduw werd geboden. Bovendien was het plein door de betegeling een perfecte plek om te voetballen. Leuk voor de kinderen, maar niet altijd veilig.

Tot slot wilde men, in het kader van spelenderwijs leren, meer in aanraking laten komen met de natuur. Er werd daarom gevraagd om de helft van het plein te vergroenen.

WAT WAS DE WERKWIJZE VAN DIT PROJECT
De wensen werden voorgelegd aan tuinontwerpster Jana Schmidtchen (www.botaniq.nl). Daarop kwam zij met een ontwerp waarin een ruimte van gras met een heuvel in het midden met speelelementen eromheen waren opgenomen. Verder stonden op het plan een wadi om het regenwater op te vangen, een buitenklaslokaal met 21 mini schooltuintjes en een composthoop. Tot slot een glijbaan en een bruggetje met tunnel om vanaf een zij-ingang wat spannender het schoolplein te betreden en een tipi om in te spelen. 

Het idee achter de tekening: 
bekijk hier de sneak preview hoe het project er ‘volgroeid’ uit zal zien.

 

Dit ontwerp werd voorgelegd aan het schoolbestuur en de gemeente. Ondertussen werd er door de kinderen een sponsorloop gehouden om geld in te zamelen voor speeltoestellen. In eerste instantie werden de schooltuintjes door de gemeente afgekeurd omdat deze met tractorbanden waren ontworpen. Materiaal dat niet bij een milieuvriendelijke oplossing past. Nadat de banden in het plan werden vervangen door een Engels hekwerk met een bamboefolie aan de binnenzijde werd het plan alsnog goedgekeurd en werd er een offerte bij ons opgevraagd om het geheel aan te leggen.

Dit ontwerp werd voorgelegd aan het schoolbestuur en de gemeente. Ondertussen werd er door de kinderen een sponsorloop gehouden om geld in te zamelen voor speeltoestellen. In eerste instantie werden de schooltuintjes door de gemeente afgekeurd omdat deze met tractorbanden waren ontworpen. Materiaal dat niet bij een milieuvriendelijke oplossing past. Nadat de banden in het plan werden vervangen door een Engels hekwerk met een bamboefolie aan de binnenzijde werd het plan alsnog goedgekeurd en werd er een offerte bij ons opgevraagd om het geheel aan te leggen.

 

 

 

MET WIE WERD ER SAMENGEWERKT
Het gehele project kenmerkt zich door de goede samenwerking met velen partijen. Onder andere de volgende bedrijven:

De bestrating en het grondwerk heeft Ten Brinke Bestratingen uitgevoerd. De Wadi werd door hen voorzien van een drain zodat het teveel aan water kan worden afgevoerd naar het riool met een zandvangput als tussenstation. Op die manier blijft er geen water in de wadi staan maar blijft hij wel nat. Daarna zijn De Mannen van Wesseling het geheel gaan aanleggen en afwerken.

Daarbij kwam Kuypers graszoden de grasmat leveren. Om deze (samen met de planten) goed aan te laten slaan, werd de bodem eerst bewerkt. Dit hebben we gedaan door Terra Fertiel te verwerken in de tuinaarde. Terra Fertiel is een bacterie en schimmelmengsel die het bodemleven ent. Dit versnelt de beworteling.

Verder is er grond geleverd door Van Schagen uit Santpoort om de schooltuintjes te vullen. De beplanting voor de schooltuintjes zijn gekweekt en geleverd door biologische kwekerij Dependens. De rest van de beplanting werd geleverd door West-Friesland Plant. De firma Acacia Robinia heeft de boomstammen voor de palenwand, de brug en de buitenschoolklas geleverd en (behalve de brug) ook aangelegd.

WAT WAREN DE UITDAGENDEN IN HET PROJECT
Gedurende de aanleg stuitten we op een aantal uitdagingen.

Zo bleek het aanleggen van een brug nog niet zo eenvoudig en vereiste bovendien specifieke kennis. Om die reden werd in overleg met Jana de brug vervangen door een dijkje. Een stuk eenvoudiger te realiseren en bovendien gegarandeerd veilig.

Verder werd besloten dat de kinderen uit veiligheidsoogpunt niet op de containers mochten komen. Het oorspronkelijke plan was om de kinderen vanaf de containers te kunnen laten glijden middels een glijbaan. Deze kwam daarmee te vervallen. In plaats daarvan werd er een lage heuvel tegen een eikenhouten palenwand aangelegd. De containerwand werd bekleed met kant-en-klaar haagelementen van klimop om deze mooi te vergroenen.

Het plan om de palenwand op te laten lopen van 1 meter naar 2 meter, (waarmee hij als trap dienst zou doen, zodat de leerlingen op de containers konden klimmen) werd eveneens gewijzigd. In overleg met de directrice van de school en Jana werd de palenwand verlaagd. Hierdoor hielden wij 3 boomstammen over. Gelukkig wisten wij daar wel raad mee. In het plan was een speelelement opgenomen van een betonnen rioolbuis over de wadi heen. Deze buis was reeds komen te vervallen omdat beton niet in het natuurlijke geheel zou passen. Met de overgebleven boomstammen kon het speelelement alsnog worden gerealiseerd. Een juiste keuze, zo bleek, want de kinderen uit de buurt, nieuwsgierig naar hun nieuwe schoolplein, waren er nog diezelfde dag op aan het spelen. 

Daarnaast waren er nog drie stammen over welke voor het klaslokaal waren bedoeld en een boomstam die voor de brug was gereserveerd. Met deze materialen hebben wij (uiteraard weer in overleg) een soort huiskamer gecreëerd. Van de boomstam werd een bank gemaakt en de overgebleven palen werden poefjes om op te zitten. Ook dit was zichtbaar een succes bij de kinderen.

Behalve de overgebleven nieuwe materialen op een andere wijze gebruiken hebben wij ook nagedacht over het behoud en hergebruik van reeds bestaande materialen. Uiteraard werd de enige boom behouden. En in het kader van circulariteit deden de tegels van het schoolplein uitstekend dienst als muurtje.

WAT WAREN DE BIJZONDERHEDEN BIJ DIT PROJECT
De wijzigingen tussentijds, waarmee ook nog rekening moest worden gehouden betrokken partijen met elk hun eigen planning, maakte het een ‘complex’ project. Doordat alle betrokkenen uitstekend met elkaar konden overleggen en iedereen ook nog eens snel en efficiënt kon schakelen, hebben wij gezamenlijk voor 31 augustus fase 1 kunnen afronden. Precies op tijd voor de start van het nieuwe schooljaar.

Fase 2 betreft de puntjes op de i. Een aantal bomen waren bijvoorbeeld nog niet leverbaar en er komen nog enkele speeltoestellen op de heuvel. Dit had door de bouwvak vertraging opgelopen. Tot slot worden de muurtjes nog door een kunstenaar en een aantal vrijwilligers voorzien van een tegelmozaïek.

 

Wilt u het beeldmateriaal bekijken van dit project?
Klik dan op de foto voor een diashow.

 

 

 

 

 

 

 

 


[1] Op een oecumenische school worden leerlingen ondersteunt bij hun levensbeschouwelijke ontwikkeling. Daarbij komen verschillende godsdiensten en levensvisies aan bod. Ieder kind wordt gestimuleerd een eigen kijk op het leven te ontwikkelen en te bepalen wat voor hem of haar zinvol, mooi, waar en echt is. centraal staat de eigenheid van elk kind.

BRON: askoscholen