Deze week geen ervaringen uit het veld of beter gezegd de tuin, waarin we direct van de gelegenheid gebruik maken om tuinvragen te beantwoorden met natuurlijk de nodige tuintips.
Nee… deze week delen we de ervaringen uit ons kantoor. Iets dat niet van slechts de afgelopen week is, maar al langer speelt. Het is wel iets waar we terecht vragen over krijgen. Iets dat we zelf als een dilemma zien en waar we continue weer lastige keuzes in moeten maken. We draaien er ook niet omheen. Deze week willen we het hebben over geld.
Geld: Niet het leukste onderwerp, omdat er de laatste tijd een negatieve lading op zit.
We zijn allemaal op de hoogte van de enorme inflatie in ons land van maar liefst 11,6% in 2022. Dit jaar daalt de inflatie gelukkig weer, maar dat neemt niet weg dat deze met ruim 5% nog aanzienlijk hoog is. Ons geld is nog steeds minder waard. Bleef het daar maar bij, dan was dat nog wel te overzien. We leven nu eenmaal niet in een ideale wereld waarin de inflatie altijd keurig 2% bedraagt. Maar dat de wereld inmiddels verre van ideaal is waar het de invloed op ons geld betreft, dat is ook een feit.
Grondstoffen die al enige tijd niet voorradig zijn of zelfs opraken, hebben een nog grotere invloed op ons geld. Door toenemende vraag en de ontstane schaarste, stijgen de kosten. Ons leven wordt steeds duurder. Dat merken we allemaal in onze portemonnee.
Het is merkbaar als we onze dagelijkse boodschappen doen, als we een avondje uit eten willen of wanneer we op reis willen. Als ondernemer ervaren we dat net zo goed. Om te beginnen wordt ons vanuit de overheid opgedragen het salaris te verhogen. Wat overigens zeer terecht is, want het hoveniersvak mag dan een roeping en een passie zijn, het is zwaar werk. Bovendien, willen wij als kennishovenier de broodnodige hoog opgeleide mensen met kennis behouden en blijven aantrekken. Daarnaast worden grondstoffen ook voor ons schaars, waardoor we hele andere inkoopprijzen onder ogen krijgen dan enkele jaren geleden.
Nu denkt u misschien: ‘Waar zit dan het dilemma? De reactie op prijsverhogingen is eenvoudig toch? Bereken deze door naar de klant zodat je als ondernemer toch nog winst overhoudt. Dat is inderdaad een oplossing die we helaas moeten doorvoeren. Wat niet automatisch betekent dat we struisvogelpolitiek willen voeren en het er verder niet meer over hebben. Wanneer je iets kunt erkennen en bespreekbaar kunt maken, is er namelijk ruimte om naar meerdere oplossingen te kijken. Want als het aan ons ligt is het verhogen van onze prijs niet zo eenvoudig.
De Slogan ‘Iedereen verdient een Wesselingtuin’ is niet zomaar ontstaan. Het betekent onder andere dat een eigen stukje groen voor iedereen toegankelijk moet zijn. Dat betekent dat het ook voor iedereen betaalbaar moet zijn.
Hoe doen we dat als we er niet onderuit komen onze prijzen te verhogen?
Om te beginnen bekijken we bij elke opdracht of we het aantal uren die we nodig achten kunnen reduceren. Niet door werk af te raffelen, maar door te onderzoeken of we nóg efficiënter kunnen werken, zodat we het aantal uren die nodig zijn voor de werkzaamheden kunnen verminderen. De werkprocessen worden bedrijfsbreed continue onder de loep genomen en we bekijken ze per opdracht.
We willen graag onze liefde voor groen delen en hopen daarmee dat de vonk overslaat. Dat bereiken we niet door het stukje groen dat in uw bezit is klakkeloos aan te leggen en / of te onderhouden. Het betekent dat we onbekend bemind willen maken door tuinbezitters met andere ogen naar de natuur te laten kijken die letterlijk naast de deur ligt. We steken er graag veel tijd en energie in om een ‘ah ha-gevoel’ te veroorzaken, zodat tuinbezitters ineens ontdekken dat het nog leuker is dan gedacht om in de tuin te zijn. We willen dat men erachter komt dat de tuin zoveel meer is dan ontspannen in een luie stoel met de zon op het gezicht. We streven ernaar om iedere tuinbezitter een tuin te laten ervaren, zodat hij of zij het altijd een plezier vindt om in de tuin te zijn omdat er nog veel meer te beleven is dan aanvankelijk gedacht. Ongeacht het weer. Ongeacht welke tuinklusjes er liggen te wachten. We hebben het al vaker verteld dat dít de reden is dat we ons profileren als kennishovenier. Door leuke, interessante, belangrijke en onbelangrijke kennis over te dragen, willen we tuinieren (nog) leuk(er) maken terwijl we het zo eenvoudig mogelijk houden. Op die manier kan en wil de gemiddelde tuinbezitter ook veel zelf doen.
Onze filosofie over veel zelf doen is dat er (nog) meer waardering komt voor de eigen tuin. In deze tijden echter, kan het ook een oplossing zijn voor wanneer de kosten voor een hovenier toch teveel worden. In dat geval kan er samen worden gekeken naar de werkzaamheden die nodig zijn en welke daarvan door u zelf kunnen worden gedaan.
Misschien logisch als het slechts bij deze rolverdeling blijft. Vaak is het veel minder logisch dat u precies krijgt uitgelegd hoe u de werkzaamheden die u zelf wilt doen, het beste kunt uitvoeren. Of we daar nu wel of niet onderscheidend in zijn, 1 ding weten we zeker: In tijden waarin alles duurder wordt en personeel schaars is, is samenwerken nog belangrijker. Daarmee ook de samenwerking met onze opdrachtgevers. Want uiteindelijk gaat het om het eindresultaat: Een gezonde, fijne en veilige groene omgeving waar van alles te beleven valt voor mens en dier. Iets waar we samen voor kunnen zorgen.
Blijf ons daarom volgen. Blijf op de hoogte van alle tuintips die we veelvuldig delen. Zoals in dit wekelijkse blog. Meld u aan voor de seizoensprikkels waarmee we elk kwartaal seizoensgebonden tuintips delen. Stel uw vragen en deel uw eigen kennis op onze social media kanalen, zodat we nog meer kennis kunnen delen met elkaar en we kunnen blijven werken aan onze missie. Want iedereen verdient nog steeds een Wesselingtuin. Ongeacht de stand van onze economie.
Goed weekend
De Mannen van Wesseling